TΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο ΟΡΟΣ:P&P RPG;

Πρόκειται για την σύντμηση της φράσης Pen & Paper Role Playing Games, τα οποία ως είθισται αναφέρονται και ως (σκέτα) RPG. Τα P&P RPG, είναι οι γεννήτορες των διάσημων Computer RPG (Diablo, Baldur's Gate, Ultima κτλ). Ελληνικά ο όρος αποδίδεται ως Παιχνίδια Ρόλων. Δηλαδή οι παίχτες υποδύονται φανταστικούς χαρακτήρες, σε ένα φανταστικό χώρο και χρόνο. Παύουν δηλαδή να είναι αυτοί που είναι και προσωποποιούν μια φανταστική οντότητα...τον ήρωα τους, τον χαρακτήρα δηλαδή που χειρίζονται.

2. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ P&P RPG;

Πρόκειται για επιτραπέζια παιχνίδια φαντασίας, στα οποία οι παίχτες υποδύονται φανταστικούς χαρακτήρες, οι οποίοι ζουν και λαμβάνουν δράση σε ένα φανταστικό κόσμο. Υπάρχουν πολλά είδη P&P RPG και το κάθε ένα διαθέτει τους δικούς του κανόνες, προκειμένου να αποδώσει όσο τον δυνατό καλύτερα και πιο ρεαλιστικά τα συμβάντα στον φανταστικό αυτό κόσμο. Για παράδειγμα, εάν κάποιος χαρακτήρας θελήσει να αμυνθεί από κάποιο πλάσμα που του επιτίθεται, τότε γίνεται η χρήση των κανόνων, οι οποίοι αναφέρουν την συγκεκριμένη και σχετικά σύντομη διαδικασία, η οποία πρέπει να ακολουθηθεί προκειμένου να "δούμε" εάν το πλάσμα αυτό θα καταφέρει να χτυπήσει τον χαρακτήρα. Οι Κανόνες λοιπόν (που συμπεριλαμβάνονται στα Βιβλία Κανόνων των P&P RPG) περιγράφουν τις αναλυτικές διαδικασίες που πρέπει να γίνουν προκειμένου να γίνει μια ενέργεια...από την πιο απλή μέχρι την πιο περίπλοκη. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζουν και τα Ζάρια, τα οποία βάζουν το παράγοντα τύχη-μοίρα, στην ζωή των χαρακτήρων. Καταλήγουμε λοιπόν ότι τα βασικά στοιχεία για μια παρτίδα P&P RPG είναι: η παρέα, οι Κανόνες του παιχνιδιού (τα βιβλία δηλαδή), τα κατάλληλα Ζάρια και τέλος ο Αφηγητής...
Παρόλο που αφήσαμε την αναφορά στον ρόλο του Αφηγητή στο τέλος, η ύπαρξη του είναι καταλυτική προκειμένου όλη η παρέα να παίξει ένα P&P RPG. Ο Αφηγητής, λοιπόν είναι ένα άτομο από την παρέα, ο οποίος διαθέτει πολύ καλή γνώση των Κανόνων του παιχνιδιού, πολύ φαντασία και καλό λέγειν. Ο Αφηγητής είναι αυτός που αναλαμβάνει να περιγράψει ΟΛΑ τα συμβάντα που λαμβάνουν χώρα στον κόσμο που ζουν οι ήρωες των παικτών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί να επέμβει στον τρόπο που κάθε παίκτης χειρίζεται τον χαρακτήρα του. Μερικές από τις πιο βασικές υποχρεώσεις του Αφηγητή είναι: να προσωποποιεί όλους τους χαρακτήρες που συναντούν οι ήρωες (καλούς και κακούς), να χειρίζεται και να ελέγχει όλα τα τέρατα και πλάσματα με οποία έρχονται σε επαφή οι χαρακτήρες, να περιγράφει τις καιρικές συνθήκες του κόσμου αυτού στο σημείο που είναι οι ήρωες, το γύρω περιβάλλον και τέλος να τους παρουσιάζει προκλήσεις, μυστήρια και αποστολές, που οι ήρωες θα πρέπει να συνεργαστούν προκείμενου να φέρουν εις πέρας.

3. ΠΩΣ ΠΑΙΖΟΝΤΑI ΤΑ P&P RPG;

Βασικό συστατικό προκειμένου να παίξεις και να απολαύσεις ένα P&P RPG, είναι η παρέα...η καλή παρέα (δηλαδή από 3-4 άτομα και πάνω). Από εκεί και πέρα πρέπει να υπάρχουν τα κατάλληλα ζάρια, τα Βιβλία Κανόνων και κάποιος από την παρέα πρέπει να αναλάβει τον ρόλο του Αφηγητή, ο οποίος ΚΑΘΕ φορά που θα παίζει η παρέα θα αναλαμβάνει τον ίδιο ρόλο. Από εκεί και πέρα οι υπόλοιποι της παρέας, οι παίκτες δηλαδή, θα πρέπει να δημιουργήσουν τους χαρακτήρες-ήρωες τους (ο καθέ παίκτης θα έχει τον δικό του χαρακτήρα). Ο ήρωας του κάθε παίκτη μπορεί να είναι όπως εκείνος τον φαντάζεστε και μπορεί να έχει ένα χαρακτήρα τελείως διαφορετικό από αυτόν του παίκτη. Εδώ ακριβώς είναι που κατασταλάζει και το νόημα των Role Playing Games (Παιχνίδια Ρόλων). Παύει ο παίχτης να είναι αυτός που είναι και προσωποποιεί έναν άλλο χαρακτήρα. Ένας άντρας παίκτης αρκετά υπομονετικός και καλός σαν χαρακτήρας, μπορεί να έχει έναν ήρωα ο οποίος είναι γυναίκα, πολύ παράξενη και φαρμακόγλωσση. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στην φαντασία...Βέβαια ο πιο δύσκολος ρόλος είναι αυτός του Αφηγητή, ο οποίος πρέπει να προσωποποιεί πολλούς χαρακτήρες και με συχνές εναλλαγές.
Αφού λοιπόν ο κάθε παίκτης έχει έτοιμο τον ήρωα του, ξεκινάνε να παίζουν στον κόσμο αυτό. Δεν υπάρχουν ταμπλό, δεν υπάρχουν πίνακες...τα πάντα είναι στα λόγια. Εάν θέλετε να κάνει κάτι ο χαρακτήρας σας, απλά το αναφέρετε και ο Αφηγητής σας λεει τις συνέπειες, καλές ή κακές. Για να καταλάβετε καλύτερα τι εννοώ διαβάστε το ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ.
Οι ήρωες αποτελούν μια ομάδα, η οποία καλείται να λύσει τα μυστήρια, να προσπεράσει τα εμπόδια και να φέρει σε πέρας όλες τις αποστολές που παρουσιάζονται στην γεμάτη δράση ζωή τους. Την επική αυτή ατμόσφαιρα αναλαμβάνει να δημιουργήσει ο Αφηγητής, τον οποίο θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε σαν ένα Σκηνοθέτη. Ενώ οι ήρωες των παικτών, είναι οι ηθοποιοί, ο οποίοι δημιουργούν από μόνοι τους τις ατάκες τους, τις κινήσεις τους και τις πράξεις τους. Δεν υπάρχει το στοιχείο της αντιπαλότητας (όπως στα περισσότερα επιτραπέζια και μη παιχνίδια), αλλά της συνεργασίας. Ούτε ο Αφηγητής προσπαθεί να σκοτώσει τους χαρακτήρες των παικτών, απλά τους παρουσιάζει πολύ δύσκολες προκλήσεις, οι οποίες θα φέρουν τους ήρωες στα άκρα.
Αφού τελειώσει μια παρτίδα, η περιπέτεια των ηρώων των παικτών θα συνεχιστεί την επόμενη φορά που θα ξανασυντηθούν για να παίξουν. Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι κάθε παρτίδα ποτέ δεν τελειώνει, απλά γίνεται μια διακοπή και οι ήρωες συνεχίζουν τον γεμάτο δράση βίο τους, στην επόμενη παρτίδα.

4. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Ακολουθεί ένα σύντομα παράδειγμα παρτίδας από P&P RPG, ο οποίος στην ουσία είναι ένας διάλογος μεταξύ των παικτών και του Αφηγητή. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, συνομιλούν ο Αφηγητής, ο Γιώργος που έχει μια ηρωίδα Πολεμίστρια την Τάνια και ο Τάσος που έχει έναν ήρωα, ηλικιωμένο Μοναχό, τον Περικλή.

….
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Επιτέλους! Μετά από τρεις μέρες συνεχούς πεζοπορίας διακρίνεται στο βάθος, αχνά, αχνά, τα τείχη της πόλης Άγκαζαρ. Τα πόδια σας πονάνε πολύ, ιδίως τα δικά σου Περικλή, αλλά πιστεύεις ότι θα αντέξεις μέχρι εκεί. Μετά από δεκαπέντε λεπτά περίπου, έχετε φτάσει στην είσοδο της πόλης η οποία αποτελείται από δύο σιδερένιες πύλες, μισάνοιχτες και στο κέντρο ακριβώς του δρόμου υπάρχουν δύο φρουροί. Μόλις πλησιάζετε λίγο περισσότερο, με δυνατή φωνή σας λεει ο αριστερός από αυτούς που φαίνεται και πιο μεγαλόσωμος "Ποιοι είστε; Και τι δουλειά έχετε στην πόλη μας!"
ΤΑΣΟΣ(Απευθύνεται στον Φρουρό, σαν Περικλής): "Καλησπέρα σας αγαπητέ μου κύριε. Ονομάζομαι Περικλής και από εδώ, η συμπορευόμενη μου είναι η Τάνια. Ερχόμαστε στην μικρή αλλά διάσημη πόλη σας, για να λύσουμε το μυστήριο της απαγωγής του Μάγου Κάρλος, εκ μέρους του Δούκα Βαλεντίνου του ΙV...".
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Βλέπετε την έκπληξη ζωγραφισμένη στο πρόσωπου του μεγαλόσωμου φρουρού, ο οποίος μπερδεύει τα λόγια του: "Περά...Περάστε παρακαλώ και χίλια συγνώμη για την καθυστέρηση!" Πριν τελειώσει ακόμα την κουβέντα του παρατηρείται ότι παραμερίζει προκειμένου να περάσετε.
ΓΙΩΡΓΟΣ: Καθώς προσπερνάμε τους φρουρούς, τους κάνω ένα νεύμα ευχαριστίας και συνεχίζω με το κεφάλι ψηλά, αγέρωχη πίσω από τον Περικλή. Αρχικά θα ψάξουμε για κάποια Ταβέρνα να ξεκουραστούμε λίγο και μετά ...βλέπουμε (λεει χαμογελώντας).
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Ρωτώντας ένα μεσήλικα περαστικό, προφανώς κάτοικο της πόλης σας δίνει της απαραίτητες οδηγίες προκειμένου να φτάσετε στην καλύτερη Ταβέρνα της πόλης -κατά τα λεγόμενα του πάντα-, τον Μαύρο Πετεινό, στο οποίο υπάρχουν και δωμάτια για να διανυκτερεύσετε. Μετά από 5 λεπτά περπάτημα μέσα στα στενά σοκάκια της πόλης, φτάνετε στην Ταβέρνα και μπαίνετε μέσα.
Τα περισσότερα τραπέζια είναι γεμάτα από πελάτες, εκ των οποίων οι περισσότεροι παρατηρείτε ότι πρέπει να είναι περιπλανώμενοι μισθοφόροι και τυχοδιώκτες, ακριβώς σαν και εσάς. Εκείνη την στιγμή βλέπετε ένα άδειο τραπέζι στο βάθος, δίπλα από το Μπαρ....
ΓΙΩΡΓΟΣ: Κατευθυνόμαστε γρήγορα προς τα εκεί.
ΤΑΣΟΣ:...εγώ προσέχω μην απλώσει κανείς το χέρι του για να μας ληστέψει.
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Φτάνετε στο τραπέζι, πριν προλάβει να το προσεγγίσει καμιά άλλη παρέα και κάθεστε. Τάνια (απευθυνόμενος στον Γιώργο) παρατηρείς ότι αρκετοί από τους -άντρες- πελάτες του μαγαζιού σε καρφώνουν επίμονα με τα βλέμματα τους ενώ άλλοι σου κλείνουν πρόστυχα το μάτι...
ΓΙΩΡΓΟΣ: Γυρνάω και φυλάω στο στόμα τον Περικλή...
ΤΑΣΟΣ: Μα είμαι παντρεμένος εγώ...όχι μή.
ΓΙΩΓΟΣ: Τον φιλάω...
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Η Τάνια επιδεικτικά σε φιλάει Περικλή στο στόμα...προβάλεις μερική αντίσταση στην αρχή, αλλά μετά υποκύπτεις! (Προς τον Περικλή) Πριν προλάβεις να ολοκληρώσεις το φιλί σου με την Τάνια, όμως και για καλή σου τύχη...νοιώθεις ένα χτύπημα στην πλάτη.
ΤΑΣΟΣ: Ουφ, ευτυχώς...γυρνάω αμέσως να δω ποιος είναι.
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Παρατηρείς ότι μπροστά σου στέκεται ένα ψηλός, αδύνατος, μελαχρινός τύπος με μούσια και με μια αναπνοή που βρωμάει αλκοόλ σου λεει: "Περιμέναμε τόση ώρα για να κάτσουμε σε αυτό το τραπέζι. Μάζεψε την γυναικούλα σου και πηγαίντε αλλού!". Παρατηρείτε ότι από πίσω του είναι άλλοι δύο φίλοι του, οι οποίοι σας κοιτούν επίμονα.
ΓΙΩΡΓΟΣ: (Σαν Τάνια, απευθυνόμενος στον μελαχρινό τύπο) "Για πάμε έξω να σου δείξω πόσο γυναικούλα είμαι, παλιό μπεκρή!"
ΤΑΣΟΣ: "Όχι, μη! Ηρεμίστε...θα τα βρούμε!"
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Απότομα ο μελαχρινός τύπος γυρνάει επί τόπου και κατευθύνετε προς την έξοδο της Ταβέρνας, με αργό βήμα, σχεδόν έτοιμος να πέσει. Μόλις φτάνει εκεί ανοίγει την πόρτα και σου κάνει νόημα Τάνια να περάσεις...
ΓΙΩΡΓΟΣ: Πηγαίνω και εγώ προς τα έξω, κάτσε να δει τι έχει να πάθει τώρα.. "Περικλή περίμενε εδώ, θα επιστρέψω σε κανένα πεντάλεπτο" λεω και φεύγω χαμογελώντας.
ΤΑΣΟΣ: "Καλώς...θα σε περιμένω μην αργήσεις!"
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: (απευθυνόμενος στον Τάσο) Μετά από λίγο Περικλή διαπιστώνεις ότι είσαι μόνος σου στην Ταβέρνα μαζί με δύο μεθύστακες, που κοιμούνται στα διπλανά τραπέζια. Όλο το υπόλοιπο μαγαζί έχει βγει έξω να δει την μονομαχία!
(απευθυνόμενος στον Γιώργο)Έξω από την Ταβέρνα τώρα, όλοι οι πελάτες έχουν σχηματίσει ένα μεγάλο κύκλο και στην μέση ακριβώς βρίσκεσαι εσύ με τον μελαχρινό μουσάτο μεθύστακα. Διάφορες φωνές ακούγονται από τους θεατές σας : "Πήγαινε να πλύνεις 'κανά πιάτο μωρή!", "Θα κόψεις κρεμμύδια με το μαχαίρι;", "Δείξτε της τι παει να πει ΆΝΤΡΑΣ!" και μετά από κάθε κραυγή ακούγονται χαχανίσματα και γέλια....
ΤΑΣΟΣ: Εγώ περιμένω υπομονετικά.
ΓΙΩΡΓΟΣ: Τους χαμογελάω, βγάζω έξω το σπαθί μου και την ασπίδα και ετοιμάζομαι...
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: (προς τον Τάσο) Ξαφνικά Τάσο και ενώ ακούς έξω την μονομαχία να είναι έτοιμη να ξεσπάσει. Παρατηρείς ότι οι δύο μεθύστακες, που κοιμόντουσαν σηκώνονται αργά αργά και έρχονται προς το μέρος σου! Μάλλον δεν ήταν τόσο μεθυσμένοι όσο νόμιζες...κάθονται δίπλα σου και ο ένας από αυτούς, σου λέει: "Eπιτέλους... Μόνοι ήθελα να πούμε κάποια πράγματα!"

Κάπως έτσι είναι μια παρτίδα σε ένα P&P RPG. Το τι θα γίνει παρακάτω, πως θα καταλήξει η παράξενη συνάντηση και η μάχη με τον μεθύστακα έξω από την ταβέρνα, είναι κάτι που εξαρτάται από τους παίχτες και τον Αφηγητή...